Isnin, Februari 11

Apa yang Allah kurniakan itulah yang terbaik..



Bila saya menerima panggilan talipon dari seorang ibu mengenai masalah anaknya yang degil dan seringkali lari dari rumah, hati kecil saya berkata sesuatu.. Saya  berdiam diri dan kemudian meminta tempoh darinya walaupun kebiasanya saya akan memberi jawapan spontan tapi kali ini tidak. Bagi saya ada sesuatu yang lebih penting dari memberi nasihat iaitu memahami keadaan dan punca-punca permasalahan.


Hati kecil saya berkata : 


Ini adalah suatu akibat.

PERMASALAHAN YANG MUDAH DAN KECIL AKAN MENJADI SUKAR DAN MENYAKITKAN HATI DAN PERASAAN JIKA TIADA RASA SYUKUR DNGAN NIKMAT YANG SEDIA ADA.

Maka saya mula alunankan perkataan الحمد لله berulang-ulang kali sambil saya tekankan pada diri saya kenapa saya perlu bersyukur dengan nikmat pemberian Allah itu. Mulanya dada rasa terhimpit dan jelaslah ketika itu seolah saya tidak memberi ruang yang selayaknya untuk menilai diri saya.

Barulah saya bayangkan betapa banyak nikmat yang saya tidak lagi ucapkan tahmed dengan seikhlasnya.Wajah isteri saya, anak-anak perempuan saya dan segala pemberian Allah, saya pamerkan semuanya di hadapan mata saya.

Saya alunkan lagi kalimah ini. sehingga jiwa saya terbuka dan ruang yang sempit bagaikan bertukar menjadi lapang.

Pelik sungguh kita

Kenapa nikmat yang Allah kurniakan kepada kita itu kita rasa satu azab. Sepatutnya kita menikmati pemberian itu dan bukannya rasa terbeban.

قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ

“Katakanlah: “Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan. QS.Yunus:58.



Anak, suami, isteri atau siapa pun yang dianugerahkan kepada kita... bukan untuk menyusahkan atau menyakitkan kita. Bahkan untuk kita lebih bahagia dan terkesima memilikinya.

Jika kita diberi kulit hitam atau mulut sumbing, syukurlah.. kerana itu anugerah.

Jika diberi penyakit apa jua jenis... dalam kita menanggung sakit kita patut bertahmed... kerana itu satu anugerah.



Namun nikmat ini akan menjadi satu bebanan dan azab jika kita tidak tahu menghargainya.


Bila penilaian kita salah maka tindakan kita akan menghasilkan masalah.

Mengapa perlu kita buang epal  kerana merasa pahit ketika menjamahnya. Jelaslah ada perkara yang tidak betul perlu diperbetulkan dalam diri kita.










1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum ustaz
saya nak mintak tolong ustaz

saya telah membeli aset dari seorang makcik
waktu buat loan untk mbeli aset tersebut,
saya lebihkan jumlah loan tu dari harga jual aset tu untuk urusan peguam dsb
katakan harga aset tu rm100,
loan yang saya buat rm150,
check bayaran atas nama makcik tu (sebanyak rm150)
jadi saya membuat perjanjian bertulis dgn makcik tu supaya menyerahkan baki rm50 tu kepada saya
tetapi bila makcik tu dapat cek tersebut, dia cuma memulangkan pada saya cume rm30 dgn alasan rm20 sbagai sewa aset tersebut walhal awl perjanjian kami, die xde menyatakan saya akan dkenekan sewa sepnjg menunggu duit loan

saya cube bersangka baik,
mungkin Allah xizinkn baki tu milik saya
tapi saya tetap xboleh nak ikhlas bagi baki loan tu pada makcik tu sebab mak saya tpkse dulukan duit dia untk bayar peguam loan
tu yang buat saya rase sgt sedih dan tertekan bila terengtkan baki duit tu
saya ada cakap dengan mak saya yg saya akan bayar sikit2 sbb saya xcukup duit untk bayar semua
tp saya tetap xboleh nak maafkan makcik tu n xboleh nak ikhlaskan hati saya bila terengat mak saya yang tpakse bsusah payah habiskan bayaran saya pada peguam

tolong ustaz,
kalau tau apa2 amalan atau doa yg boleh bantu saya. untuk ikhlas n memaafkan makcik tu
saya takut disebabkan saya xikhlas dan xboleh memaafkan,
saya dipandang oleh Allah sbagai seseorang yg terlampau mengejar duniawi


Tetamu Istimewa

Label

Abu Bakar (4) Adab (7) Adab suami isteri (14) Ahkam (1) Ahmad bin Mahdi (1) Aisyah r.ha (2) Akhirat (2) Akhlak (2) akibat (1) akidah (16) Al fatehah (1) Al Misky (1) Ali Yakubov (1) Ali Zainal Abidin (1) amalan (3) anak (2) anak liar (1) Anak Yatim (2) andalusia (1) angau (3) anjing (2) Anjing pertahan Nabi (2) Api (1) api fitnah (1) asbab (1) Asmaul Husna (1) Athiest (2) awlawiyat (1) ayah (1) azab (1) Baghdad (2) Balasan (4) Barang yang hilang (1) bauan syurga (1) Beracun (1) Berjemaah (3) Berkat (1) Bersalaman (1) Bersangka Baik (3) Bersengketa (1) Beruang (1) Binatang dalam Quraan (1) Binatang pelik (2) Bisikan jahat (6) bohong (1) Bosan? (1) Budha (1) bukit (1) Bulan Rajab (2) Burdah (1) burung (1) burung gagak (1) buta (1) cemburu (2) cinta (2) cinta Allah (3) Cinta Rasul (24) Couple (3) curi (1) Dagestan (1) Dairiku (27) Daniel Streich (1) dendam (1) dengki (1) derhaka ibu bapa (2) Deria rabbani (4) Destinasi (1) Diari Aisyah r.ha (11) Diperkosa (1) diri (2) Doa (10) Doa awal tahun (1) Doa cemburu (2) Doa dan amalan (40) Doa Ibu Bapa (5) doa istimewa (1) doa pelembut hati (2) doa sakit kepala (1) Doktor Muhammad Sa'id Ramadhan Albouti (2) Dosa (12) Dugaan Hidup (15) dunia ini (1) emosi (1) EX-SMAKJ (3) facebook (1) Fadhilat berlapar (1) fakta (6) Fatimah (2) Fatwa (2) fekh (2) fikir (1) file swf (4) Firasat (2) fitnah (3) gaduh (1) Gajah (2) Gambar tsunami (1) Gemas (1) Gempa Bumi (3) Guantemala (1) Guru (5) Guru. Selamat hari guru (1) Habbatus Sawda (1) Hadiah (1) Hafsah (1) Hajah Irene Handono (1) Haji (5) Hamzah r.a (1) hari raya (1) hari raya korban (1) harta (1) hasad (1) Hasan Al Bana (1) Hasan Al Basri (1) hasutan (1) hati emas (4) Hijrah (8) Hikmah (23) hudud (1) Huruf Arab Abjadiyah (1) Hutang (1) Ibadah (1) Ibnu Abbas (2) Ibnu Abi Dunia (1) Ibnu Khalkan (1) Ibnu Mas'ud (2) Ibnu Mubarak (1) Ibnu Qayim (1) Ibnu Qayyim (4) Ibnu Rajab (1) Ibnu sirin (1) Ibnu Tolon (1) Ibnu umar (1) Ibrahim bin Adham (2) Ibu (8) Ihya (1) Ikhlas (2) ilmu (1) iltizam (1) Imam Ahmad Hambal (3) Imam As Syafie (3) Imam Ghazali (5) Imam Malik (1) Iman (2) Indek Dosa (2) Injil (1) insafi (1) Insani (2) Iraq (1) Islam umar (2) Israel (1) israk dan Mikraj (4) Isteri2 Nabi (6) Istighfar (1) Isu (3) Isyarat Allah (1) jamuan (1) jemaah (3) jiwa songsang (1) jiwa yang kaya (1) jodoh (1) Joha (1) Kadhi (1) Kaherah (1) kaki klentong (1) Kalimah Allah (3) kasih (2) kasih sayang (8) Kasyaf Istilahat Al funun (1) kata pujangga (4) kata-kata hikmah (31) Keadilan (2) kebaikan dan keburukan (1) Kebenaran (5) Kebun Teh (1) kehidupan (1) keikhlasan (1) kejahilan (1) keldai liar (1) Kelebihan di sisi Allah (1) Kelebihan Majlis Ilmu (2) Keluh kesah (3) kematian (2) kemiskinan (1) Kenapa Ibu? (8) Kepak Nyamuk (1) keremajaan (1) Keresahan (4) Kerisauan (2) kesedihan (2) Kesesatan (1) Ketegangan (1) Ketenangan (2) Khalifah (2) Khaulah binti Hakim (1) Khawarij (1) khianat (1) Khutbah Jumaat (1) kiblat (1) Kisah dongeng (6) Kisah kematian Abu Jahal (1) kisah orang soleh (9) kisah padang pasir (10) Kisah pedoman (76) kisah persahabatan (3) Kisah sahabat (23) Kisah Tabien (2) kisah teladan (9) Kiyai Haji Suhaili (1) Kluang (3) Komen (1) kopi (3) korban (2) Kota Tinggi (2) Kristianisasi (1) kubur (5) kuda (1) Kurang Akal (1) kurma (1) Ladang Pamol (1) lambaian haji (2) landasan (1) Lapar Nabi (5) Lidah (1) Madrasah Arabiah Kluang (3) Mahad Johor (3) Mahsyar (1) Mak Ayah kena Ingat (2) maksiat (1) malas (1) malu (1) marah (1) Maruah (3) Masalah (4) masjid (1) Masjid Al Azhar (4) Masjid Kampung Kurnia (1) Mata (1) Mathematik (1) Maulid (1) Mencela Siwak (1) Menteri (1) Mesir (8) Microsoft (1) mimpi (7) miskin (1) Muhasabah (6) Muslihat Musuh Islam (9) mutiara (3) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa (1) Nabi Yunus (1) nafsu (4) Nasa (1) nasihat (10) nasyid (1) Neraka (2) niat (1) Orang Gila (1) Orang melayu (1) orang tua (1) Pak Tua (14) palestine (1) panduan (2) pedoman (8) Pedoman Al Quraan (13) Pedoman Hadis (17) Pemuda Gassan (1) Pencuri (3) pendinding (1) pendoman (1) Pengetahuan (2) Penjara (1) penyakit berjangkit (2) Penyu (1) perasaan (1) Peringatan (7) persaudaraan (1) Pertama kali (1) Pertiwiku (1) Pesanan (90) Pesanan Umar (3) peta dunia (1) petua (1) pinangan (1) Politik (3) politikus (1) puasa (4) Pujian (1) Puncak Alps (1) Qadha dan Qadar (1) Qiamat dan Alamatnya (5) qina'ah (1) Qunut Nazilah (1) Quraan (2) Quraan dibakar (1) Rahmat (3) Rahsia (1) Raja (3) Ramadan (27) ramadhan (9) Rasulullah (1) rawati angau (2) Renungan (12) Rezeki halal (1) Roti (2) Sabar (1) sahabat sejati (1) Said bin Musaiyib (1) Saidina Abu Bakar (2) Saidina Ali (13) Saidina Umar (8) Saintis (1) Sangka Baik (1) sayang (2) Sek Arab Kota Tinggi (1) Selamat hari guru (5) selawat (3) Selendang (1) Semboyan Al Rayyan (2) Semut (3) senyum (1) serigala (1) setia (1) Sheikh Hatim (1) Sheikh Sya'rawi (1) Shiekhul Azhar (1) SMAKJ (4) SMAKJIANS (3) solat (8) solat berjemaah (1) Solat Jumaat (2) sombong (1) Srikandi Islam (5) stigma (1) suara (1) subuh (1) suku Maya (1) sultan Brunei (1) Surau Jln Haji Manan (1) syaitan (5) Syam (1) Syeikh Sya’rawi (1) Syiah (1) Syiekh Ibnu Ato' Iskandari (5) syukran guru (2) syukur (1) Taat (1) tabah (1) Tabiat Buruk (5) Tabib (3) tabib islam (1) tafsir At Tobary (1) Tafsir Ibnu Su'ud (1) tafsir Mawardi (1) Tafsir Nasafi (1) tahajud (1) takbur (1) Takdir (3) Takwa (5) tamadun (1) Tarbiyah nafsu (26) tasbih (1) taubat (1) teguran Allah (1) Teladan (6) Tempe (1) Terhijab (1) tidak bermaya (1) Tidak takut celaan (1) Tingkat 75 (1) tips kesihatan (3) tipu daya (3) to guru (1) Tok guru (12) tomato (1) Tongkat (1) Tongkat Nabi (1) Tragedi (3) Tuan Guru (1) Tubuh Nabi (1) tukang sapu sampah (1) Turkey (1) uhud (1) Uji Minda (5) Ular (1) Umar Abdul Aziz (5) umat (1) Urusan Peribadi (1) Usman bin Affan (1) Ustaz (2) Ustaz Daliman (1) Ustaz Mohd Lazim (2) Ustazah Sofiah (1) Video (8) wahai anak (37) wahai anak didikku (45) wahai anak murid (1) wahai da'ie (32) wahai daie (1) wahai hamba Allah (27) Wahai insan (24) wahai mufti (1) wahai nafsu (27) wahai pejuang (2) wahai pemimpin (16) wahai ulama (9) wahai umat (10) wanita (2) Wudhuk (1) Yahudi (1) zakat (1) zikir (1) Zina (1) Zinnirah (1) zuhud (1)